pátek 29. dubna 2011

Lom světla

by JUKI



V Londýně se báječným způsobem fotografuje.
Je tam totiž jedinečné světlo, dané zvláštním druhem oblačnosti, blízkostí oceánu, vlhkostí vzduchu... Všechny londýnské fotky, které tu uvidíte, budou až na vzácné výjimky z Bannyho tlapek. Chtěl jsem to zdůraznit, protože asi budou specifické.
Slunce je v Londýně takové medové... zvláštní. Tady se pak známí Bannyho často ptali, jestli používal filtr. Nepoužíval. Jeho fotky, to je autentický Londýn. Bez filtru, úprav ve Photoshopu, čehokoliv.
Asi na to bude mít chlapeček kapku talent. Oko. Všechny jeho fotky jsou stejné, jako když zmáčkl spoušť. Nedělá výřezy, nevybírá jednu fotku z tří set. Fotí si po svým:-). Jednu, nanejvýš dvě možnosti, většinou ale jednu.
Zní to zvláštně - zvlášť pro někoho, kdo o fotografování něco ví - ale je to tak. Vysvětlení je ovšem prosté - Banny má "oko", o fotografování jako takovém neví nic. Filtry nepoužívá, protože to neumí. Fotky neupravuje ze stejného důvodu:-).
Dokonce ani nemá vlastní foťák. Na takový, jaký by ho byl hoden, jsme neměli zbytný peníz, a co s nějakou plečkou, že. Banny nejčastěji fotil půjčeným aparátkem od mého kolegy historika, který má stroj určený k fotografování architektury. Tedy budov - a Banny pravda fotil povětšinou jen "baráky" (jak znechuceně říkala babička, protože nebylo co ukazovat kamarádkám). Lidí uvidíte pomálu - asi jen ty, co mu omylem vběhli do záběru:-).
Pro dobrého fotografa tedy jeho fotky občas nejsou dokonalé, ale já je mám raději než ty sebedokonalejší od jiných lidí, kterým chybí Bannyho pohled. Ty mohou být ostré do posledního pixelu, ale často jim chybí duše. Jsou dokonalé - akorát že nechápete, proč byste se na ně měli vůbec dívat...

Studie v modré :-)

Studie v bílé
Fialová:-)

9 komentářů:

  1. Ách....asi se ve mě opět začíná probouzet touha podívat se do Londýna. A fotky jsou opravdu krásné...doufám, že přibudou další. To se někdo má, když má "oko". Já sice "oko" taky mám (teda alespoň si to myslím :o)), ale ne vždy se mi podaří přinutit foťák, aby to vyfotil tak, jak chci. Nejdůležitější ale je fotit pro radost :o) Lali

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuju! No jo, je vidět, že bratr ví, jak na mě:-). Takže slibuju, že přibudou další - i s textem. Jak naznačil, budou to povětšinou "baráky" - protože já začal fotit ne pro radost, ale kvůli architektuře. Na pohlednicích omílali kýče pro turisty a ani v publikacích o architektuře se mě ty fotky moc nelíbily... tak jsem si udělal vlastní:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Mňa najviac bere "Studie v modré", fakt krása, viem si ju predstaviť aj v (mojej) izbe na stene. Veru nie je oko ako oko :).
    A nedal by sa "prirobiť" nejaký popisný text aj k týmto? Celkom by ma zaujímalo, čo sú to za domčeky. Ja architektúru tiež rada :).
    Modrooké haf

    OdpovědětVymazat
  4. Ty fotky jsou fakt super a Studie v modré obzvlášť. Okurka, i přes protesty Charlese, vylepšila celkový pohled na město. A v Brně už má menšího bratříčka, i když nikdo neví, co to vlastně je. Jen tvůrce té věci tvrdí, že hodiny, ale ani on sám neví, jak to vlastně funguje:
    http://www.youtube.com/watch?v=8cyApF5VM2k
    :-)
    JD

    OdpovědětVymazat
  5. Takže pro spřízněné duše milovníků architektury prozatím stručný popisek (budovám bank v City, které na nich povětšinou jsou, se určitě ještě budu věnovat víc): Studie v modré je focena z nábřeží Rotherithe a je to pohled na City s kouskem Tower Bridge a renovovaným St.Catharine's Dock v popředí... Studie v bílé je detail kusu The Monument a budov v jeho těsné blízkosti (rovněž v City) a Fialová pak kousek odtud, cestou k Okurce (tedy Re Swiss Bank).
    Jelikož Okurka je jedním z mých miláčků (jako vše od architekta Normana Fostera) určitě nebude dále chybět!

    OdpovědětVymazat
  6. Naprosto mě uchvátila "studie v modré"..jak tak koukám nejsem v tom sama.. Ale asi jsem tu jedinná, kdo si přišel zakňučet o povolení "vlastnit" tuto studii, jako takovou menší fototapetu..(mám nechutně práznou stěnu a pořád vymýšlím, co tom dám..a tohle je úplně ohromující.. Chodím se sem na to dívat každý den.. ^^)
    Těším se na další "baráčky".. (lidí vidím všude okolo dost)

    OdpovědětVymazat
  7. Och, jsem poctěn! Samozřejmě povolení uděluju - a přímo se tu dmu pýchou...

    OdpovědětVymazat
  8. Mně se taky velice líbí Bannyho kompozice. Navíc si myslím, že srovnání upravených a neupravených fotek nám neukáže, kdo je lepší fotograf. Jo, to kdyby oba hodili na stůl svou paměťovou kartu, čerstvě vytaženou z fotoaparátu, to by se vidělo. :-) Taky by to ale musely být všechno fotky nepohyblivých, neživých objektů. Přeci jen když fotíš lidi nebo zvířata, těch zkažených záběrů bude víc.
    Osobně mě moc neberou "fotky z dovolené" typu "já a manžel na pláži", "já a manžel před hotelem", "já a manžel před kioskem". Chápu Bernarda Blacka, který takovou fotku roztrhl se slovy: "Proč mi to ukazuješ? Já ty lidi neznám!" Asi to bude projev egocentrismu: Proč bych se měl zajímat o nějaké cizí lidi? :-) Ale budovy (nebo mosty, nebo příroda, nebo zvířátka), to je jiná.
    P.S.: Líbí se mi, kolik prostoru Banny věnuje obloze. Někdy je to i půlka fotky a vypadá to skvěle (ne jako když někdo vyfotí stojícího člověka, kterému sice v záběru chybí půlka nohou, ale za to se nad ním klene modrá obloha přes třetinu celé fotky). Prohlíželi jsme si je spolu několikrát (a vůbec to nebyla taková nuda jako prohlídka telegrafních sloupů 20. století s Arnoldem Rimmerem) a shodli se na tom, že nejlepší je fotka elektrárny v Battersea. Levý dolní roh zaujímá keř, na jehož listech je vidět, jak bylo větrno.

    OdpovědětVymazat
  9. Někdy lidé mile překvapí - když jsem fotil skleněné mrakodrapy na Canary Wharf, vběhl mi tam místní bankovní úředník s kafem a svačinou... Nejdřív mě to vzteklo, jako že mi zkazil záběr, ale když jsem si tu fotku pak prohlídl - ten pán byl takový velmi pohledný! Tak jsem si ji nechal a mám ji dost hodně rád:-)
    No... ehm... a někdy jsem fotil jenom mraky... ale tím vás nebudu zatěžovat...

    OdpovědětVymazat