čtvrtek 28. dubna 2011

Vezměte dítě do muzea :-)

by JUKI

A pokud to muzeum bude British Museum a to dítě Banny, nadosmrti vám budou příbuzní vyčítat, že jste ho přivedli na zcestí :-).
No - ani nevím, jestli sem ten smajlík vlastně patří, je to krutá realita. Jednoho červnového dne, tuším, že to bylo léta páně 2006, jsem vzal Bannyho, tehdy ještě vážně malého a nevinného (snad!), pěkně za tlapku a dovlekl ho do Britského muzea, protože už tehdy mě napadlo, že bych mu zkusil domluvit nějakou zdejší (londýnskou) školní docházku - a to na kvalitní škole bez British Museum prostě nejde. Jestli netušíte, tak jedním z nejstěžejnějších a nejprestižnějších předmětů britských škol jsou tzv. Classical studies - tj. Řecko+ Řím; nejen historie, ale taky jazyky (oba!), reálie, kultura atd. U nás na základkách tedy rozhodně věci zanedbávané, o víceletých gymplech se taky moc dobré slovo ztratit nedá.
Rozhodl jsem se tedy Bannyho dovzdělat a začít římskou expozicí Britskýho muzea.
Zatím to zní hezky, což o to... Ale jak jsem měl tušit, že v akci Objekt in Focus (tedy jeden exponát ze sbírek, na který se upře pozornost a roztočí se kolem něj kolotoč samostatné výstavy, přednášek, doprovodných akcí atp.) zrovna vytáhli Warren Cup - tedy Warrenův pohár!
A jak jsem měl vůbec tušit, jak Warrenův pohár vypadá, když se tyto akce pořádají právě proto, aby něco takového význačného, leč dosud opomíjeného (z jakýchkoliv důvodů), vytáhli na světlo boží!
Bez dlouhých tlachů - Warrenův pohár vypadá takto:


A druhá strana:


Co budu říkat - Bannymu bouchalo srdíčko tak, že jsem to slyšel na metr od něj, oči měl jako v horečce...
Pravda, odmítl jsem mu koupit repliku 1:1 za 45 liber (za to jsme tehdy dokázali týden jíst, pokud Banny nechtěl nový boty nebo plyšový uši:-)); ale poučnou brožuru a pohledničku jsem mu koupil. Jen jsem mu zakázal poslat ji domů babičce, aby tu nebohou starou paní neklepla pepka - a mě klepeta mravnostní policie.
Fotky jsou naskenované z oné muzejní brožurky za 5 libroší, tudíž za ně děkuji Britskému muzeu - instituci, o níž rád říkám, že Bannymu otevřela oči ještě předtím, než v Soho objevil erotické mangy :-). Ale o Shinobu kokoro až příště.
Banny byl jenom smutný (kromě toho, že nemá Warrenův pohár jako takový), že i otevření Britové vyvalili pohledničky pouze s "dospělou" stranou... Jemu se samozřejmě víc líbí ta dětská.
Jenže - ani Britové nerisknou soudit se s polovinou světa, že. Dětská strana je jen uvnitř brožury - a samo sebou na originálu.
O lásce, kterou dítko školou povinné zahořelo k Britskému muzeu, asi netřeba hovořit.
V roce 2008 jsme se pak dočkali obří výstavy o císaři Hadriánovi a jeho milenci Antinoovi...

P.S.: Tak co, Sebastiánku - vyprovokoval jsem tě dost, abys něco londýnského přidal? :-)

3 komentáře:

  1. Jo, jo, v období helénismu patřilo k dobrým mravům mezi smetánkou míti k ruce, noze či jinému výčnělku tělesnému mladého chlapce k potěše tělesné i duševní. Nejdále to dotáhl Ganymédes, který byl dokonce za své příkladné služby umístěn na oblohu. Dlužno dodat, že po těch letech poněkud "zvrásněl"
    http://spaceflightnow.com/news/n0005/16galileothisweek/000516ganymede.jpg
    nikdo nemládneme... JD

    OdpovědětVymazat
  2. :-). To je ale pech! Antinoovy zásluhy byly také oceněny: kromě soch Hadrián ještě Antinoovi a sobě postavil město a hrobku - město už ale není a v hrobce se roztahuje papež... A živý k tomu. Jo, to jsem se dozvěděl na té výstavě: tzv. Andělský hrad v Římě, kde sídlí papež, je bývalá hrobka dvou gayů... By mě zajímalo, jak se tam asi papeži bydlí a jaké má sny :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Andělský hrad je taky Vatikánu? To je ale firma! A to začínali s jedním oslem! JD

    OdpovědětVymazat