čtvrtek 21. dubna 2011

A máme tu jaro...

Definitivně. Sakury kvetou, bratr pietně uložil boty na běžky do krabice, nostalgicky zamáčkl slzu v oku... Alergici kýchají a smrkají, naše předrahá teta takřka nevychází z domu. I mě poskákala jakási rýma a kašel, čert ví odkud... Sakura, slivoň ani bambus za to ale určitě nemohou, národní stromy by člověka přece takto netýraly!
Taky navíc - kašlu jenom doma, venku ne.
Teta, která občas navštěvuje náš klučičí brloh, abychom tu úplně nezvlčili, prohodila něco o tom, že alergie jsou různé a že by nezaškodilo, kdybychom si tu s Jukim občas taky uklidili...
Hm.
Tvářili jsme se, že to přece vůbec není potřeba a co že to ty ženský mají, ale když večer Juki vzal do rukou svou hodnotnou knihu od Viktora Kotrby: Česká barokní gotika a utřel z ní půlpalcovou vrstvu prachu - načež já jsem se asi 10 minut dusil, bo bratr rozhodně nepoužil Pronto, hluboce jsme se zamysleli...
Tedy bratr se zamyslel, já jsem kašlal.
Obecně, i na úklid. Jedna z výhod zkripleného kolena je, že nemusím (a nemůžu) nic dělat. Nesmím nic nosit, zvedat, klečet, ani si dřepnout. Jediný, co můžu, je podpírat se o smeták. Tudíž klasické rozdělení rolí mezi starším a mladším sourozencem pěkně vzalo za svý. Tudíž i úklid, protože Jukiho magická formule "Prcku, ukliď!" pozbyla své magické účinnosti.
Po chvíli obhlížení situace bratr prohodil něco o tom, že takový robotický vysavač je moc chytrý vynález... Takový ten, co sám rejdí po zemi. V jedné detektivce jsem viděl, jak ho policajt omylem zastřelil:-).
Pak se jal po bytě pídit (píď po píďi :-)) po utajeném životě čistících prostředků a už už to vypadalo, že se snad pustí do nějaké očisty domácnosti - když tu pohlédl z okna a uviděl, kterak na protějším domě visí v oknech hned na čtyři sousedky a leští skla. To bratra zhnusilo.
Pravil, že stádní věci z duše nenávidí, a když všichni cídí na Velikonoce, tak on just nebude!
Postavil přede mě kapky proti kašli a pravil, že uklízet se bude až  po Velikonocích...

Marvin k tomuto tématu uvádí: "Nic proti tradicím a svátkům, ale mám pocit, že je příjemnější žít v představě, že nemají reálný základ a v podstatě jde jen o divadlo pro masy."

Velikonoce však mohou mít mnoho podob.
Kupříkladu tu v KLDR.
Náš kamarád, zapálený badatel v reáliích této takřka mýtické země, nám ve svém posledním mailu popsal tamní přípravy:
"Po oslavě svátku všech pokrokově smýšlejících lidí světa, Dne Slunce 15.dubna, se nám blíží svátek oportunistů, klerofašistů a zpátečníků - Velikonoce. Avšak Milovaný vůdce v KLDR myslí i na věřící soudruhy! Na pštrosích farmách produkují ve velkém vejce, z nichž lid se nasytí a skořápka domov zkrášlí! Zde obrázky pro velikonoční inspiraci:







Jen bych rád upozornil na slušivé nefritové a mramorové vaječné stojánky - zářný to příklad úspěchů pokrokového severokorejského chemického průmyslu."

A protože nás napadlo, že by vás historky a zaručeně pravdivé příběhy ze země Věčného presidenta Kim Ir-sena mohly zajímat, požádali jsme u autora o souhlas s publikováním i jiných jeho brilantních postřehů ze života v KLDR. Souhlas nám byl udělen, takže se můžete těšit na novou rubričku Perličky z KLDR a toto brát jako drobnou ochutnávku...
  

7 komentářů:

  1. Toto už chce nejakú reakciu :) Vzdávam hold súdruhom z KĽDR – to prvé vajce celkom určite každého obdarovaného vydesí … a to je predsa fajn :))
    Modrooké haf

    OdpovědětVymazat
  2. Mně zase ohromně pobavil výjev na druhém vejci - prvně jsem myslel, že se slečna pánovi uklání, ale pak mi došlo, že asi okopává pole... Teda pokud se nepletu. Slečna s motyčkou, toť vskutku výjev hodný malby na kraslice :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Nepleteš se ani v jednom výkladu Sebastiane. Je to korejský obraz z 18. století s názvem "Panstvo a rolníci" přemalovaný na vejce. Jeden z "originálů" bude zřejmě viset v Pyongyangském Louvru, druhý bude asi někde zde:
    http://wikimapia.org/#lat=39.1265813&lon=125.8134234&z=17&l=0&m=b
    nad poličkou s CD s Mickey Mousem. Vytříbený vkus Milovaného Vůdce je znám v celém světě. :-)
    JD

    OdpovědětVymazat
  4. Tisíceré díky za upřesnění JD! Titul Seogsa-seonsaeng, Mistr-učitel, kterým jsem tě za tvé vzácné vědomosti překřtil, ti náleží právem. Jen málo v zemi Milovaného vůdce ti zůstane utajeno. "Panstvo a rolníci" - takže to se paní uklání okopávajíc nebo okopává uklánějíc se :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Korejský lid byl vždy pracovitý. A nepřestával pracovat, ani když se klaněl svým pánům.

    OdpovědětVymazat
  6. Severokorejský lid se již dnes žádným pánům klanět nemusí, neb žádné pány nemá. Vládne si přeci sám pod vedením Milovaného Vůdce. O to více ale pracuje, aby se přiblížil svému vzoru Kim Čong-ilovi, o němž je známo, že pracuje až do svítání a vstává ještě za tmy...
    JD

    OdpovědětVymazat
  7. Korejská vejce jsou opravdu zajímavá...to já letos propásla svou šanci zaprasit opět celou kuchyň a žádná vejce jsem raději nebarvila. (Respektive...předloni jsem zaprasila celou kuchyň - výsledek raději komentovat nebudu, vloni jsem po předchozí zkušenosti pomalovala vejce fixem - spokojenost byla na všech frontách, no a letos jsem na to neměla čas...a nikomu to nevadilo) :D Co se alergií týče, mohla bych vyprávět příběhy...a že by jich byla fůra...Příběh o alergii prachové, pylové, senové, kočičí, psí, o alergii na oční mast atd. No a své uklízení moc komentovat nebudu...ale mytí oken to je největší možná obludnost, jaká existuje...a když už ty okna jednou za čas člověk umyje, začne cca do půl hodiny pršet. Nejlepší je uklízet tehdy, když je to skutečně potřeba. :) Lali

    OdpovědětVymazat