sobota 23. dubna 2011

Londýnské obrázky

by Juki

Několik let jsem žil v Anglii. Přesněji řečeno v Londýně, neboť jak jsem se neustále přesvědčoval, Londýn není Anglie. Londýn je svět sám pro sebe, střed vesmíru, srdce Impéria.
Otevře se ale málokomu. Přijedete-li jako standardní turista, nepoznáte z něj ani zlomek, protože to, co uvidíte, není Londýn. To je to, co my Londýňané předvádíme turistům, aby nám do skutečného Londýna nelezli.
A nejde jen o čas. Jde o vás samotné. Někdo může v Londýně bydlet léta, může se tam i narodit, aniž by tam skutečně žil...
A někomu stačí pár hodin. Jako třeba Sebastiánkovi. Ten byl v Londýně doma od chvíle, kdy se na Victoria Station poprvý nadechl toho jedinečnýho, neopakovatelnýho vzduchu.
Po pár dnech ukazoval Londýn on mně...

Místa, o kterých jsem netušil, detaily, kterých bych si nikdy nevšiml... Genius loci, duši místa. Když vždycky po prázdninách odjel, to město kolem mě jako by trochu pohaslo a ztratilo ze svého třpytu...

Pochopil jsem, že Banny teď tak "sjíží" Asii především proto, že se mu po jeho městě příšerně stýská. Došlo mi to včera večer, když jsem si chtěl pustit legendární koncert Davida Bowieho z Hammersmith Apollo 1973 a on nejdřív vyhrkl: "Pamatuješ, jaký tam mají u východu z metra hambatý pánský sochy? A tu kavárnu v BBC Studios u řeky... A..." A pak se otočil na patě a odešel a já ho po čase našel sedět na zemi u linky se sluchátkama v uších a zaťatýma zoubkama, aby "nebyl bačkora a nebrečel"...

Takže to začnu já - a budu doufat, že Bannyho obrázek Londýna moc nepokřivím, dokud on nebude mít dost sil, aby vám tu blýskavou vitráž předvedl v celé její kráse...
Lehkost londýnského vzduchu, vůně, cinkot skla a porcelánu, blankyt letního nebe nad střechami, med slunečních paprsků... náš byt nad Starbucksem v Soho, vitráž poskládaná z oken kaváren, skleněných korálků a blyštivých pozlátek; rušné centrum plné vůně koláčků a kávy, pohodlná křesílka za prosklenými stěnami, čerstvé pečivo, noviny a časopisy, vytahované rolety obchodů, květinový market v Soho, Carnaby street, kočka na parapetu mnouřící oči ve slunečním jasu... Banny vždycky říkal, že i kdybych mu zavázal oči, podle vůně by poznal, kde přesně v Londýně je... Lambeth voní jinak než Soho, nábřeží má svou vůni, Canary Wharf, Bloomsbury, nástupiště metra... ale všude poznáte, kdy je příliv - Temže zavoní mořem....

Ale dost slov - drobná vizuální ochutnávka:

Déšť a slunce, typická londýnská imprese:-)
(foceno ještě když jsme bydleli v Lambethu)


Kensingtonské uličky


V obchodě vedeném gayi musí být i květináče stylové :-)

6 komentářů:

  1. Londýn útočí :)) Včera som dopozerala Sherlocka od BBC (moja nová závislosť :) a teraz obrázky a obrazy, ktorým nejde odolať. To sú určite znamenia a ja by som ich určite mala počúvať :)
    Modrooké haf

    OdpovědětVymazat
  2. Nový Sherlock od BBC si mě taky získal :-). Jedinečné podání! Doufám, že se to brzy bude dát někde pořídit, protože na jedno koukání člověk nepochytal všechny ty úžasné narážky, vtípky a dedukce... Přišlo mi to jako postmoderní gejzír:-).
    A Londýn... mýma očima (a ušima, byť by plyšový byly:-))... Snad se mi podaří dostát tomu, co tady Juki slíbil... Vynasnažím se :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Keďže nemám české programy, riešim to cez ulozto.cz, sú tam všetky tri diely. Odporúčam po anglicky s českými titulkami. Český dabing nie je zlý, ale Benedictov hlas by nemal byť dabovaný, je to hriech :)) a navyše mu dabing uberá na ostrosti (ale to je len môj osobný pocit, ľuďom sa vo všeobecnosti český hlas Sherlocka pozdáva :)
    M. h.

    OdpovědětVymazat
  4. Sherlock je na UložTo? Juchů! Uvidím první dva díly! Tedy za předpokladu, že to zvládnu se svým mizerným připojením stáhnout. Ale když ne, tadyhle Sebastiánek by to zvládl. Ten má přece hypersuperrychlý internet. :-) Ale obávám se, že do léta bych stejně nevydržel. Takže asi požádám někoho, kdo je blíž a kdo též stahuje jako vzteklý. Nerad se k tomu přiznávám, ale novodobý Sherlock se mi líbí víc než klasický. To bude asi tou prudce elegantní podobou našeho milého detektiva.
    A propos, Banny, nezdá se ti, že tenhle Sherlock má velmi sheldoncooperovské manýry? Inu génius se nezapře.

    OdpovědětVymazat
  5. No, já bych spíš řekl, že Sheldon Cooper má velmi sherlockovské manýry:-). Mně totiž přijde, že ač je moderní, tak vnitřně je nejpodobnější původnímu knižnímu Doylovu. Ve všech adaptacích ho vždycky hrozně "zlidšťovali" a nestálo to za nic. Teda kromě nějaké anglické, teď si bohužel nevzpomenu režiséra ani herce), ale tam si poprvé natvrdo píchal své oblíbené drogy a byla tam i ta povídka z jeho drogových vizí... Tu koneckonců vždy opomíjeli i překladatelé do cizích jazyků... Já musím přiznat, že jsem byl poprvé zcela unešen z dr. Watsona! V podání milého pana Freemana poprvé nebyl totální bačkora a hlavně nebyl tlustý! A počkej, až ho uvidíš v prvním díle :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Vážně je na ulozTo?.. Tady, zoufalec zoufalá, co už některé filmy ani nezkouší hledat, protože "tohle určitě nikdo nikam nedal" (a když už jo, tak přes kamráda "torenta", který tedy zrovna se mnou moc přátelské vztahy neměl a nemá a pravděpodobně nikdy mít nebude..)
    Uhm.. takže vzhůru na ulozto..!.. ^^

    OdpovědětVymazat