úterý 19. dubna 2011

"Čtenářský deníček"

Myslím, že už jsem se zmínil o tom, že si tu pořídím jakýsi alternativní "čtenářský deníček" - nejdřív jsem myslel, že v něm budu prostě jen ventilovat svou četbu... Jenže ne všechno, co člověk přečte, ho přiměje k tomu, aby o tom něco řekl - nebo napsal... A to i když budu vycházet z předpokladu, že se bude jednat o knihy, které jsem si a) přečíst chtěl (na rozdíl od těch, které člověk čte, protože musí);  b) jsem při jejich čtení zjistil, že v nic něco je... Navíc, kdybych se měl vyjádřit ke všemu, co mi projde rukama, asi bych se upsal. Skromně přiznávám, že čtu dost. A nejsou to všechno mangy a krváky :-)
Tudíž jsem vedle vlevo zřídil sekci "Zrovna se prokousávám" - a vybrané tituly nebo autory pak provařím zde (samozřejmě i na přání). Za Jukiho asistence a pomoci :-).

Taky přiznávám, že máme s Jukim takový seznam, kterému říkáme "Na důchod" - jsou na něm tituly, které by člověk přečíst měl, jelikož se to považuje za jakýsi intelektuální kánon, ale ono se to jaksi nedá... Tak si říkáme, že až člověk bude stár a času bude mít habaděj, tak snad... Ale ani to není jisté - Juki totiž na jedné akademické pařbě, kde se pánové intelektuálové a profesoři hodně "zpodobrazili" do upřímné nálady, zjistil, že takovýhle nedočtený pomníčky uznávané klasiky za sebou mají i ti nejvýznačnější odborníci:-). Tehdy to v hospodě nazvali:
"Knihy které jste nikdy nepřečetli, ale nesmíte to přiznat" :-).
A víte, co bylo na prvním místě?
To, co je Jukiho No.1 "na důchod" - Odysseus od Joyce. Všichni o tom mluví, ale nikdo to doopravdy nečetl. Nedivím se. Taky jsem se snažil, když to bratr zničeně zahodil. 3x. Jo - chtěl jsem se ve škole vytahovat, přiznávám. Nejdál jsem došel na stranu 18, tuším. A pamatuju si z toho jeden citát kmotry Grogganové: "Když máčím, tak máčím, když močím, tak močím." (Týkalo se to čaje :-).)
Ale označení "na důchod" zní tak optimisticky - dává to naději... A hlavně je to daleko. Takže si člověk v klidu může položky seznamu odsunovat do budoucna.
Ale stejně mám pocit, že některé knihy ze své "černé listy" nikdy do té hypotetické nenapíšu, protože se s nima nemíním otravovat ani na důchod. Do té doby napíšou tolik úžasných nových knih, tak proč bych se měl trápit kupříkladu s panem Victorem Hugem, že. Toho pána fakt nemám rád.
Takže se řídím heslem Jukiho spolužáka z výšky: "Kniha bez doslovu - poloviční kniha!"
A ač jsem do konce nepřečetl ani jednoho Huga, zatím mi na to nikdo nepřišel:-). Tak pšššš...!

Jediný Hugo, který totiž za něco stojí, je z mého pohledu Hugo Boss.

Žádné komentáře:

Okomentovat