středa 8. června 2011

Kaligrafie vlastní rukou

Minulý týden jsme s bratrem zavítali na workshop japonské kaligrafie pana René Skupého.
Asi bych měl napsat Mistra. Pan René Skupý totiž není jen tak někdo, kdo si v českých luzích a hájích šmrdlá štětcem po papíře. Jak už to ve všech asijských uměních bývá, úroveň mistrovství se vyjadřuje v kategoriích - a pan Skupý je nositelem 6. danu v kaligrafii. A 3. v aikidu. Zkrátka Mistr.
A jak už to tak ve všech asijských uměních rovněž bývá, na první pohled byste to do tohohle jemného, příjemného človíčka s velmi skromným vystupováním vůbec neřekli. (Ale rád bych viděl údiv nějakého namachrovaného borce, co by se mu pokusil ukrást peněženku:-)).

Mistr Skupý

Studoval kaligrafii přímo v Japonsku u Isodži Saita - presidenta kaligrafické federace Tóka šoin; v současnosti již je zpět v České republice a vede kurzy japonštiny a japonské kaligrafie pořádané Česko-japonskou společností v Praze.
Co se kaligrafie týče, konkrétně se jedná o japonskou kaligrafii ŠÓDÓ, která je výtvarným a zároveň meditativním způsobem psaní japonského textu, tvořeného čínskými znaky (kandži) a japonskými slabičnými abecedami (katakana, hiragana). Japonská kaligrafie – na rozdíl od evropské – klade větší důraz na proces psaní než na samotný výsledek. Zároveň obsahuje i nezanedbatelný duchovní rozměr, je způsobem poznávání a kultivace sebe sama. Jako taková si zachovala svůj význam i v dnešní době počítačů a v Japonsku se stále vyučuje i na základních školách.
To byl taky důvod, proč jsme do toho šli - i když já si pořád myslel, že se jen tak akorát ztrapním, protože mi to vůbec, ale vůbec nepůjde a přibude mi tak jen další položka toho, na co jsem naprosté kopyto.
Ale vcelku mi to šlo!
Tedy jen hiragana a katakana, s kandži už to bylo horší... Nebudu vás obtěžovat s mými výtvory, raději vám ukážu předlohy od Mistra, abyste viděli, jak to má vypadat, když se to umí :-). Tohle je styl KAIŠO:





Spodní obrázek je pak předloha, kterou jsem měl na trénink já. Každý si mohl vybrat, co je mu významově blízké - bratr si vybral to na horním obrázku vlevo (při zvětšení je totiž patrno, že znak v levém dolním roku je JUKI :-)). A kdo chtěl něco speciálního, co v předlohách nebylo (nebo si to pak chtěl doma pověsit na zeď), tak mu to Mistr napsal. Mně třeba Tygra. Náš zdejší pan učitel karate zase požádal o název svého dódžó, aby ho tam měli na stěně.
Přiznávám, že u kandži mě hlavně dostaly ty nařízené postupy a směry tahů štětcem. Můj anarchistický mozek to nějak nemohl akceptovat či co... Zvlášť tedy znak pro vítr mi přišel hodně nelogický... A nešly mi moc obloučky. A když došlo na to samé v jiném stylu - název jsem bohužel zapomněl, ale byly to skoro samé obloučky (př. u spodního znaku "pták" ty spodní čtyři čárky splynuly do takové zvláštní vlnovky), byl jsem jednoznačně v pr....
Seděl jsem u toho jako hromádka neštěstí, dokud mi kamarádka Jana neporadila, ať kouknu k ostatním... Hned se mi udělalo lépe:-). Já osel se srovnával s Mistrem! Po hodině a půl snažení (když on se tomu věnuje většinu života) fakt troufalost. Hrdě tak mohu říct, že panu učiteli karate to šlo ještě hůř než mě :-).
O tom, že styl kaligrafie bude souviset s vnitřní podstatou člověka, bych ani v nejmenším nepochyboval - Janči zase obloučky šly. Ona je ale takový "plynoucí" typ. Zase jí nešly ty ostré tahy...
Jo, je to věda. A fakt taková meditace.
Bylo úžasné pozorovat Mistra, když ho někdo požádal o to, aby mu něco napsal. U složitějších významů si raději zkontroloval znak ve slovníku, pak vzal štětec, zvedl ho nad papír  - a pak se na pár vteřin jakoby zastavil svět... Nevím, jak jinak tu chvíli koncentrace popsat. A taky jaký v ten okamžik z něj šel úžasný klid a vyrovnanost. Byla to fakt jen prchavá chvilka, tak třeba na jedno nadechnutí.
A taky mi znovu mi došlo, že asijská bojová umění jsou fakt o něčem úplně jiném, když je jejich součástí něco takového...


Psací souprava Mistra

4 komentáře:

  1. Hmmm, závidím :)) Dávnejšie som si zaobstarala asi tak tri-štyri knihy o kaligrafii (pre začiatok také komerčnejšie) a s naivnou predstavou, že hádam by sa to dalo učiť aj takouto cestou, som sa do toho pustila ... a nešlo (teda aspoň mne nie, čo samozrejme nevylučuje, že niekto iný by neuspel) ... chcelo by to mať pána Skupého doma (btw. nevyzerá ale vôbec zle, ba dokonca až veľmi sympaticky ... a ešte aj aikido ovláda, cs cs :)).

    P. S. To oranžové je tiež tuš? Je to taká atypická farba, ale páči sa mi.

    Modrooké haf

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, oranžové podle všeho bude taky tuš - tuto barvu používal Mistr Skupý na předlohy a taky na opravy našich pokusů, abychom věděli, co je špatně... Já myslím, že to budeš mít stejné jako já - srovnání s tím, co je dokonalé (ať už v knize nebo jako předloha od Mistra), vždycky člověka zdeptá a má pocit, že mu to vůbec nejde... Na workshopu, když člověk jednak vidí, že není sám, kdo je takové kopýtko, ba co víc, že někomu to jde ještě víc... no, potěší to :-)
    Nezbývá než závidět obyvatelům Prahy, že mohou kurzy pana Skupého navštěvovat každý týden...

    OdpovědětVymazat
  3. Téda...závidím opravdu moc. Mistr skutečně vypadá velmi sympaticky ^_^ a věřím, že kaligrafie s ním musela být jedinečným zážitkem. Lali

    OdpovědětVymazat
  4. Jasné, osobný kontakt je osobný kontakt. Knihy mi akosi odmietli dať spätnú väzbu a tak som sa musela sktitizovať sama (a tak to aj dopadlo :) No ešte som mohla nechať kresliť svojho psa, aby nás bolo viac, to by som hádam vyšla lepšie :)).

    Najprv som sa pohrávala s myšlienkou, že "emigrujem" na Moravu ... asi to ešte zvážim - začína ma nejako lákať Praha :))
    Modrooké haf

    OdpovědětVymazat