úterý 8. listopadu 2011

Hm... A je to vůbec Kulhánek?! aneb Ať žije Grafomág!

Jo, přesně tohle jsem si říkal tak cca od str. 150, kdy cynické hlášky a typická "kulhánkovština" ustaly, jako když utne. Jeden by byl v pokušení si myslet, že Mistr natáhl bačkory a v redakci to za něj prostě nějak dopsali, aby nepřišli o prachy :-).
Myslím, že to je nejslabší kus, co z Mistra odpadl. Dojmy rozpačité. Ovařil tam něco postav z Nočního klubu, ale Nočnímu klubu se to neblíží ani vzdáleně. Zato vám to bude vzdáleně připomínat spoustu jiného - a to především Kopřivův Asfalt a Moudrého Devátou sféru. Ovšem bez Kopřivovy cyničnosti a Moudrého vtipu.
Mimochodem, je to dost ironie - oběma předešlým občas někdo vytýkal, že se snaží napodobovat Mistra, a teď je Mistr kapku vykradl... Kromě toho, že vykrádá i sám sebe, což je ta lepší varianta. Asi stále nechápe, že nás nemnoho skalních si ještě pamatujeme jeho raná díla, která nevím proč, odmítá vydat znovu. Prý že nejsou až tak dobrá - tak to nevím, asi se u havárky praštil i do hlavy. Cesta krve i Divocí a zlí jsou rozhodně lepší než Vyhlídka na věčnost!

A když už jsem zmínil Jaffa - tedy pana Moudrého :-). Ten se pro změnu vytáhl. Grafomág je jedním slovem skvělý! 
Musím říct, že pro mě letošní duel Kulhánek x Moudrý rozhodně vyhrává pan Moudrý. Učedník, který překonal svého Mistra.
GRAFOMÁG.
Mistr Moudrý. Bůh-Stvořitel literárních světů. Pravda, povětšinou apokalyptických.
Muž ze stejného ostravského konce světa jako já - což patrně beze zbytku vysvětluje ty apokalyptické vize.
Muž, jehož světonázor (viz př. Konec křížů) je hodně blízký mému.
Muž, který dokáže způsobit, že jeho knihy povětšinou ořvu - a předtím si málem smíchy natrhnu bránici.
Muž, který stvořil jednu z mých neoblíbenějších literárních postav - Meiku. Postavu, podle níž jsem pojmenoval svého resinového kamaráda; postavu, jejíž osud mi byl tak blízký a zasáhl mě takovým způsobem, že jsem nejdřív nevěděl, jestli ho nemám spíš nenávidět než mít rád...:-) To druhé, jasně.
Muž, který si dokáže utahovat sám ze sebe, svého spisovatelství i svých předchozích knih. A to je případ Grafomága - na rozdíl od Kulhánka v něm používá světy svých předchozích knih KREATIVNĚ. A tak, že to má smysl - ba přímo stěžejní myšlenku: představte si, že se jako spisovatel probudíte a zjistíte, že to, co jste napsali, se skutečně děje - a navíc vám na dveře buší vaše literární postavy! Reálně - dětskýma klukovskýma pěstičkama:-).

A to si sám v prvním díle Grafomága rýpnul do vlastních řad, že mu to zas stejně všichni zplujou a vyjádří se, že velkému Mistrovi, který se nota bene zotavuje po těžké havárii, zas nesahá ani po kotníky... No, tak to já můžu říct, že Mistra trumfnul. A Mistr by měl změnit prášky. Je po nich jakýsi sladkobolný... On! Můj dřívější vzor černého humoru!
Dlouho jsem přemýšlel, nakolik být odbojný a drzý a šít do zraněného velikána... podle všeho je totiž šířená šeptanda, že měl Mistr havárku a musel se znovu učit chodit, podle všeho pravda. Jenže já se taky musel učit chodit - a stejně jsem osazenstvo ortopedie a ARO pobavoval četbou knih jako Dost času na smrt atp.:-)
Takže Mistrovi vřele doporučuju Mabron retard a hlavně svého ortopeda - ten mě včera na výstupní kontrole poctil takovým množstvím cynických hlášek, že tolik se nenalézalo v celých více než 500ti stránkách Kulhánkovy knihy. (Obzvláště mě pobavilo, že nemám moc divočit, neb ani jím vytvořený vaz není nezničitelný, a počet štěpů, které už ze mě na náhradu vazů mohou odebrat, se limitně blíží nule. No jo, je fakt, že už to jde jen jednou - víc čéšek nemám:-). A pak už jenom z uměliny nebo z mrtvoly... Ale z mrtvoly to prý moc nevydrží, jak dodal :-)).
Patrně Mistr Kulhánek neměl tak vtipného ortopeda.

Ale abych jenom nekritizoval - za přečtení to stálo, pořád je to dost hodně dobré. Leč bývávalo lepší. I mrtvol bývávalo víc - ta upoutávka o trojsměnném provozu pohřebních ústavů byla pěkně lživá! De facto tam šlo o úplný opak!
Chjo, to je tak, když se člověk moc těší...  
A kamarádí se s cynickými ortopedy:-).

4 komentáře:

  1. Fu, tak to je teda naozaj nepotešujúce. Ale možno sa na tom (ňom) naozaj podpísala tá nehoda.
    Alebo čo keď ho nejaký šialený fanúšik uniesol a prinútil ho písať s nožom na krku … to by asi nikoho dielo nebolo moc oslnivé … ani Mistrove. A čo keď to fakt nebol Kulhánek?! Leží chudák niekde pod drnom a tú polovicu dopísal niekto iný … . Hm, alebo nič z toho a jednoduchu sa mu stalo to, čo mnohým iným autorom a jeho dielo postupom stráca na kvalite (a čitateľnosti :( ).
    Ale tá druhá polovica správ je veľmi potešujúca :). Od pána Moudrého mám rozčítaného Iustusa. Kniha ma fakt chytila, ale na nešťastie som ju otvorila v nie najlepšom období, na dočítanie bude musieť počkať. A teraz takéto nadšenie z Grafomága! :) Teším sa. Už nech sú tu Vianoce a koniec všetkých existenčných a existencionálnych kríz! :)
    Modrooké

    OdpovědětVymazat
  2. No - ale rozhodně se nenechej mou maličkostí až tak naviklat! Já jsem kapánek urýpaný - a nesnáším Karolínu. V Nočním klubu mi zas až tak nevadila, tam to bylo hlavně o Tobiášovi - zkrátka to bylo s nadhledem a ne tak sladkobolné... Ale vesměs jsem si na netu všiml zklamaných komentářů... Zkrátka: Ať je živ nový Mistr :-).

    OdpovědětVymazat
  3. Neboj, nenechám :) Dosť často knihy čítam na základe niečích odporúčaní, prípadne ešte recenzií na nete, ale keď už začnem čítať, nechávam to na autora. Buď ma to chytí, alebo nie. Je tak strašne veľa kníh a tak málo času! Som rada za každé odporúčanie, ktoré mi pomôže si dobre vybrať. Ale Kulhánka by som, samozrejme, začala čítať aj tak - to je srdcovka :).
    M. h.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak, teď ze sebe udělám obrspamera:-D
    Tady jsou korejská jídla, myslím, že je to celkem zajímavé: http://koreanathome.wordpress.com/

    OdpovědětVymazat